اقتصاد ایرانی: دبیر کمیسیون صنایع مجلس گفت: نحوه قیمت گذاری را در شورای رقابت فعلا پذیرفتیم گرچه خود آقای وزیر این روش را قبول ندارد و می گوید حاشیه بازار باید قیمت را تعیین کند اما فعلا این روش پذیرفته شده و خودروسازان ملزم به تبعیت هستند.
به گزارش تسنیم، سید محمد بیاتیان شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بازار خودرو انحصاری است و در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور و برخی خودروسازان کوچک مونتاژ کننده خودروهای خارجی است.
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو در کجا و با چه روشی باید تعیین شود، افزود: طبق قانون دستورالعمل قیمت گذاری خودرو باید در شورای رقابت تهیه شود نه قیمت آن.
وی ادامه داد: قیمت خودرو باید در بازار و از طریق میزان رضایت مندی مشتری و رقابت تعیین شود.
بیاتیان افزود: اینکه شورای رقابت به صورت دستوری قمت را بالا و پایین ببرد کار درستی نیست.
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید کیفیت خودروی داخلی را بالا ببریم و در کنار آن تعرفه واردات خودرو در کلاس خودروهای داخلی خودمان را به حد صفر برسانیم تا وارد کشور شوند.
وی افزود: در یک بازار رقابتی مصرف کننده قیمت خودرو را تعیین می کند و تعیین قیمت، دستوری نیست.
بیاتیان گفت: درست است که باید صنعت خودروی کشور را حفظ کنیم اما به چه قیمتی؟ به قیمت زیان مردم ؟ سلامت مردم؟ آلودگی و کشته و تصادفات؟!
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بازار را برای ورود همه محصولات مهیا کنیم و خودروسازی ما باید خود را بالا بکشد.
وی افزود: شورای رقابت باید تنها دستورالعمل قیمت گذاری را تعیین کند و نباید وارد قیمت گذاری خودرو شود.
بیاتیان گفت: تحقیق و تفحصی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه انجام داده عیب ها را مشخص کرده است.
وی افزود: برخی حاشیه ها وجود دارد که قیمت خودرو را به صورت کاذب بالا برده است و مردم در این سالها هزینه بی انضباطی مالی و سوء مدیریت ها را پرداخته اند.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر انضباط مالی رعایت شود باید قیمت ها کاهش بیابد .
بیاتیان گفت: خودرو هم باید به اندازه لازم تولید شود تا قیمت ها کنترل شود .
وی افزود: عیب اینجاست که خود دولت سهامدار شرکت های خودروسازی است و به همین علت در این زمینه وارد برخورد و نظارت کافی نشده است.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آپشن های نصب شده در خودروها نباید الزامی باشد مگر آنهایی که ضروری است.
بیاتیان افزود: اقتصاد ما بیمار و دلال گراست به همین علت برخی ها خودروها را می خرند و با چند میلیون تومان سود قطعی می فروشند و موجب افزایش قیمت می شوند .
وی گفت: شکل قراردادهای خرید و فروش خودرو باید منصفانه منعقد شود .
بیاتیان افزود: نحوه قیمت گذاری را در شورای رقابت فعلا پذیرفتیم گرچه خود آقای وزیر این روش را قبول ندارد و می گوید حاشیه بازار باید قیمت را تعیین کند اما فعلا این روش پذیرفته شده است و طبق قانون خودروسازان ملزم به تبعیت از شورای رقابت هستند.