بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 26 آذر 1391      15:34
گفت وگو با حمید رضا فولادگر در مورد سرانجام ادغام وزارت خانه ها:

همه در مجلس با ادغام مخالف اند

رئیس کمیسیون تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اعتقاد دارد ادغام به نتیجه نمی رسد.

اقتصاد ایرانی: در حالی که دوهفته از بیان ایده ادغام وزارت خانه های اقتصادی گذشته است ولی هنوز تکلیف نهایی ادغام ها مشخص نیست.  اظهار نظرهای پراکنده نشان می دهد بخش مهمی از نمایندگان مجلس با این ادغام مخالفت می کنند. گفت و گوی با فولادگر تلاش می کند بخشی از نظرات مجلس در مورد آینده ادغام را مشخص کند.

مجلس با این ادغام مخالفت می کند؟

به نظر نمی رسد. هرچند مجلس شورای اسلامی هنوز برآورد دقیقی از نتایج ادغام های صورت گرفته در دولت دهم انجام نداده است اما می توان تحلیلی از چگونگی ادغام ها و میزان تحقق اهداف آن ارائه داد. اینکه به چه دلیل مجلس برآورد دقیقی از نتایج ادغام ها انجام نداده است به تعلل دولت در ارائه اساسنامه وزارتخانه های جدید به خانه ملت باز می گردد. در حالی که مقرر شده بود دولت 6 ماه پس از شکل گیری این ادغام ها اساسنامه و شرح وظایف وزارتخانه های جدید را برای تصویب به مجلس ارائه دهد، این اقدام انجام نشد و دولت به کلی آن را به فراموشی سپرد. این در شرایطی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه چگونگی ادغام ها و شرح وظایف وزارتخانه های جدید باید با تصویب مجلس شکل قانونی به خود بگیرد و دولت نمی تواند در این زمینه مستقل عمل کند. این روند اما طی نشده است تا بتوان ارزیابی کاملی از موضوع داشت اما بنا بر آنچه مشخص است با وجود برخی نتایج مثبت، تبعات منفی ادغام ها بیش از سایر نتایج آن بوده است. بر این اساس آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه مورد نظر نمایندگان بود، محقق نشده است. در این شرایط تا زمانی که نتوانیم از ادغام های قبلی نتیجه بگیریم و اهداف مشخص شده برای آن را محقق کنیم، نباید به ادغامی دیگر دست بزنیم.

اهدافی که برای ادغام وزارت خانه ها تعیین شده به نظر شما به نتیجه می رسد؟ اساسا اهداف چیست؟

از جمله مهمترین اهدافی که در ادغام وزارت خانه ها باید دنبال شود، چابک سازی دستگاه ها و کاهش تصدی گری دولت بر مبنای سیاست های اصل 44 است. تا نتوانیم این اهداف را به شکل عینی دنبال کنیم، نباید به طور عجولانه به ادغامی دیگر دست بزنیم. با ادغام های صورت گرفته و کاهش 4 وزارتخانه از مجموع وزارتخانه ها، به تکلیف برنامه پنجم توسعه نزدیک شده ایم و دیگر ضرورتی ندارد، ادغامی صورت گیرد. به همین دلیل طرح دو فوریتی جدیدی در مجلس طرح و تصویب شد تا ماده 53 برنامه پنجم که دولت برای ادغام ها به آن استناد می کند را اصلاح کنیم. بر این اساس و پس از تصویب نهایی این طرح دیگر هرگونه انتزاع و ادغام نیاز به مصوبه مجلس دارد.

این ادغام کارشناسی است؟

خیر. موضوعی هم که این روزها بر سر ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است از منظر اکثر نمایندگان مجلس غیر کارشناسی است چراکه ادغام ها باید به گونه ای باشد که دستگاه های هم سنخ با یکدیگر ادغام شوند. اینکه با نام وزارت امور زیربنایی از چند حوزه جداگانه را به یکدیگز متصل کنیم چندان منطقی به نظر نمی رسد. چنین ادغامی، وظایف اصلی وزارتخانه را تحت الشعاع قرار می دهد. از طرف دیگر وظایف اصلی وزارت ارتباطات نظیر تحقق دولت الکترونیک نادیده گرفته خواهد شد. به خصوص اینکه تا پایان دولت دهم فقط چند ماه باقی مانده است که این موضوع باعث می شود، ادغام جدید سردرگمی هایی را در روزهای باقی مانده ایجاد کند و امور برای دولت بعدی در این وزارتخانه روشن نباشد.

با این شرایط ادغام مشکلات را در این بخش ها بیشتر خواهد کرد. پروژه های عمرانی که خود مسوولیتی مهم است به کلی در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که پس از ادغام وظایف جدید از حوزه ای جدید هم از راه می رسد و کار را دشوارتر می کند.

موضوع اصلی در ادغام ها این است که باید مقدمان از قبل فراهم شده باشد. به این مفهوم که مقدمه ادغام، کاهش تصدی گری دولت است یعنی دولت بر اساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی، تصدی ها را واگذار کند و با کوچک شدن دستگاه های آن ها را در یکدیگر ادغام کند. نمی توان بدون رعایت این اصل مهم دست به ادغام زد. اگر هنوز تصدی ها کاهش نیافته باشد که بر اساس مشاهدات هنوز این اتفاق به شکل جدی رخ نداده است، ادغام وزارتخانه ها مفهومی جز انضمام آنها به یکدیگر و شکل گیری وزارتخانه ای بزرگ تر ندارد که در این شرایط نه تنها چابک سازی دولت شکل نمی گیرد که عملا دستگاه ها سنگین تر و اداره آن ها نیز دشوراتر می شود. پس باید در نظر گرفت که پیش نیاز ادغام ها که کاهش تصدی دولت است به این اقدام اولویت دارد. در این شرایط است که می توان امیدوار بود به اهداف کاهش وزارتخانه ها در کشور رسیده ایم چرا که هدف نهایی کوچتر شدن دولت به شکل واقعی است و تغییر شکل ها مشکلی را حل نمی کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir