بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1393      11:11

روش شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو و ضرر مصرف کنندگان

اقتصاد ایرانی: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به فرمول جدید محاسبه قیمت خودرو توسط شورای رقابت، گفت: آنچه همواره در بحث قیمت گذاری ها طی سال های گذشته اتفاق افتاده، متضرر شدن مصرف کنندگان بوده که به نظر می رسد در موضوع قیمت گذاری خودرو نیز بار دیگر شاهد تضییع حقوق مشتریان باشیم.

مسعود گل شیرازی با طرح این پرسش که عملکرد شورای رقابت منطبق بر اصول اقتصاد و اقتصاد مدیریت شده است یا خیر، افزود: شورای رقابت از آن جهت پای به عرصه گذاشت تا در قبال انحصاری که عوامل اصلی تولید و توزیع در بازار ایجاد می کنند، به تامین حقوق مصرف کننده بپردازد.

وی ادامه داد: برای تعیین قیمت یک کالا باید ابتدا شرایط مشابه آن کالا را در بازارهای بین المللی مشخص کنیم و سپس با محاسبه قیمت آن با دلار آزاد و احتساب درصدی به عنوان مالیات تعرفه ای، قیمت کالای داخلی تعیین شود.

این فعال اقتصادی حوزه خودرو در مصاحبه با ایرنا با اشتباه خواندن قیمت گذاری خودرو براساس فرمول شورای رقابت، تصریح کرد: بجای ابلاغ و اجرای این فرمول، باید اجازه داد تا بازار آزاد و رقابت مدیریت شده به قیمت گذاری خودرو بپردازد و صنعت خودرو در بازار رقابتی همسان با سایر برندها، در بازار داخل فعالیت کند.

گل شیرازی همچنین با اشاره به رشد سه برابری نرخ ارز نسبت به سال 90، اظهار داشت: براساس این میزان رشد، قیمت بسیاری از خودروها حتی بیش از سه برابر افزایش یافت که این منطقی به نظر نمی رسد زیرا هزینه های سربار خودروسازان به این نسبت رشد نداشته است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: تا زمانی که ثبات مدیریتی در صنعت خودرو نداشته باشیم و این صنعت به طور غیرمتعارف به حمایت های دولتی وابسته باشد، به طور قطع صنعت خودرو نتیجه ای جز شرایط کنونی نخواهد داشت.

وی افزود: در شرایط کنونی مشاهده می شود با وجود افزایش سه برابری قیمت خودروها، خودروسازان هنوز بدنبال افزایش قیمت خودرو هستند و در حالی که این تقاضای غیرمنطقی مطرح است نه تنها کیفیت محصولات حفظ نشده بلکه افت نیز کرده است.

گل شیرازی با تاکید براینکه خودروهای داخل نیاز به یک تحول بنیادی دارند، اظهار داشت: قطعه سازان نیز متاسفانه در تامین قطعات، معیار کیفیت را رعایت نکرده و حاضر به پرداخت هزینه ارتقا کیفی خود نیستند که نتیجه این مدیریت، چیزی جز بروز شرایط کنونی نخواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین تصریح کرد: اگرچه براساس فرمول جدید شورای رقابت قیمت خودروها احتمالا افزایش خواهد یافت اما باید در سیاست های خود تجدیدنظر کنیم.

وی اضافه کرد: در این تجدیدنظر باید حمایت منطقی و معقول از تولیدات داخلی در تمام جوانب صورت گیرد ضمن آنکه حمایت از مصرف کننده جهت استفاده از محصولات کیفی داخلی که حداقل های رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارا باشند، مورد توجه قرار دهیم. اگر این معادله را رعایت کنیم به طور قطع نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

گل شیرازی با بیان اینکه با روش قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت موافق نیست، گفت: اگر مدیریت پویا، متعهد، عمل گرا و کیفی مدار داشته باشیم، صنعت خودروی کشور رشد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون خودروسازان با اینگونه مدیریت عمل نمی کنند ضمن آنکه صنعت خودروی کشور به موضوع کیفیت پایبند نیست و قطعه سازان زیرمجموعه آنها نیز به همین صورت عمل می کنند.

وی اضافه کرد: خودروسازان طی دو سال گذشته یکسری بداخلاقی با قطعه سازان بر سر نحوه تسویه بدهی های خود کردند که بسیاری از قطعه سازان دیگر حاضر به همکاری با آنها نیستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: اکنون صنعت خودروی کشور به یک بحران مدیریتی و ساختار غلط مدیریتی دچار و به محلی که حساب و کتاب در آن مشخص نیست، تبدیل شده که تبعات آن تحمیل هزینه های بیشتر به مصرف کنندگان است.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir