بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 11 خرداد 1393      10:23

صنعت خودرو در آستانه بازگشت به روزهای طلایی؟

اقتصاد ایرانی: افزایش تولید خودرو بعد از یک دوره طولانی افت در صنایع خودروسازی کشور، یکی از برنامه های اصلی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری عنوان شده است.

دنیای اقتصاد نوشت، خودروسازان که فروردین امسال را با جهشی 73 درصدی در تولید نسبت به فروردین سال قبل آغاز کردند، تا پایان سال برنامه تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی را برای خود برنامه ریزی کرده اند. این برنامه در حالی به وزارت صنعت و معدن و تجارت و مشتریان خودرو اعلام شده که با توجه به مبهم بودن روند قیمت گذاری و حمایت های دولتی، تحقق آن با اما و اگرهایی روبه رو است.

بطوری که برخی ازکارشناسان عنوان می کنند که افزایش تولید به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای ثبات قیمت خودرو است در حالی از سوی خودروسازان و وزیر صنعت مورد توجه ویژه قرار دارد که رسیدن از تیراژ 700 هزار دستگاهی در سال گذشته به تیراژ یک میلیون و 300 هزار دستگاهی در سال جاری، با شک و تردید همراه می شود.

این تردیدها زمانی بیشتر می شود که با نگاهی به شرایط تولید، می توان دریافت با وجود موج امیدی که در میان خودروسازان برای بهبود فضای تولید وجود دارد، موانع تولید کماکان بر سر راه آنان قرار دارد. در چنین شرایطی چگونه می توان به محقق شدن برنامه تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان و ثبات قیمت ها به این واسطه امیدوار بود؟

روز گذشته در همین راستا وزیر صنعت به خبرگزاری «ایرنا» گفت که برای ثبات قیمت خودرو در بازار، تمام سعی و تلاش خود را برای افزایش تولید بیشتر خودرو به کار خواهد بست. علاوه بر وزیر خودروسازان نیز طی روزهای گذشته با مانور دادن روی تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی، آمادگی خود را برای این میزان تولید اعلام کرده اند، اما با توجه به واقعیات موجود به نظر می رسد آمادگی خودروسازان به تنهایی برای رسیدن به این برنامه کافی نباشد.

خودروسازان در شرایطی این حجم از تولید را برای امسال پیش بینی می کنند که همچنان توقع جبران زیان 6 هزار میلیارد تومانی را از سوی دولت دارند. از طرفی خودروسازان در کنار اعلام این برنامه برای تولید، به قدرت خرید از دست رفته بخش زیادی از مشتریان خود در نتیجه افزایش قیمت ها نیز نظر دارند. ظاهرا آن ها به دلیل کمبود منابع مالی، همچون سال های گذشته برنامه ای برای فروش های اقساطی یا لیزینگی نیز نخواهند داشت.

از دیگر سو با توجه به باقی بودن مشکلات نقل و انتقال پول به دلیل نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته ای و ادامه داشتن تحریم های بانکی، می توان این موضوع را نیز به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه تولید خودرو در نظر گرفت. موضوعاتی که به آنها اشاره شد به همراه مجموعه دیگری از مشکلات باعث می شود که تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان در سالی که مشکلات متعدد تولید همچنان بر جای خود باقی است با اما و اگرهایی همراه شود. برنامه ای که خودروسازان برای تولید امسال ارائه کرده اند 400 هزار دستگاه از تیراژ طلایی خودروسازان در سال 90 کمتر است، سالی که نرخ ارز در آن به میزان فعلی رشد نکرده بود و تامین مواد اولیه و نقل و انتقالات مالی با سایر کشورها نیز به دشواری این روزها نبود. با توجه به تمام مشکلات موجود به نظر می رسد یا امید خودروسازان به بهبود شرایط تولید بسیار زیاد است یا اینکه آنها عزم کرده اند در شرایطی غیرعادی برای تولید، تیراژی بالای یک میلیون دستگاه را برای خود به ثبت برسانند.

 

 بلندپروازی خودروسازان

با تمام این تفاسیر سوال اصلی همچنان بر جای خود باقی است، اینکه آیا خودروسازان با توجه به شرایط فعلی موفق به ثبت تیراژ یاد شده خواهند شد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، نظر کارشناسان را جویا شدیم تا به یک پیش بینی از تیراژ واقعی خودروسازان با توجه به شرایط فعلی خودروسازان برسیم.

اینکه تیراژ تولید خودروسازان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود، موضوعی است که کارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند.

با توجه به تیراژ تولید خودروسازان در فروردین سال جاری که نسبت به سال قبل رشدی 73 درصدی را ثبت کرد، کارشناسان عقیده دارند در هر صورت تولیدات خودروسازان نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت، اما اینکه این رشد به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید یا خیر، از نظر آنها با شک و تردید همراه است.

بر همین اساس یک مدیر ارشد در صنعت خودرو عقیده دارد افزایش تولید نسبت به سال قبل حتمی است، اما برنامه اعلام شده از سوی خودروسازان مبنی بر تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال، با توجه به واقعیات فعلی تولید کمی بلندپروازانه است.

این مدیر ارشد در صنعت خودرو به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: امسال در بهترین شرایط هر کدام از دو خودروساز بزرگ می توانند نزدیک به 500 هزار دستگاه تولید داشته باشند بنابراین تا پایان امسال نهایتا 900 هزار دستگاه یا در بهترین حالت یک میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد.

او در ادامه می گوید: اگر تولیدات امسال به 900 هزار دستگاه برسد، رشد تولید نسبت به سال گذشته تا 30 درصد خواهد بود و به نظر می رسد این میزان رشد برای کنترل بازار و ثبات قیمت ها کافی است؛ زیرا با توجه به کاهش قدرت خرید مردم ممکن است تولید بیش از آن خودروسازان را با مشکل مواجه کند. به عقیده این مدیر ارشد، تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان با در نظر گرفتن این اصل برنامه ریزی شده است که هر کدام از خودروسازان در سال جاری صد هزار دستگاه صادرات داشته باشند، اما این میزان صادرات در سال جاری برای خودروسازان محقق نخواهد شد و از سوی دیگر به دلیل کوچک شدن بازار، امکان فروش این تعداد خودرو در بازار داخلی هم با مشکلاتی همراه خواهد بود.

صادرات خودروهای داخلی به آن سوی مرزها بعد از افت شدید تولیدات خودروسازان، با کاهش قابل توجهی همراه شد. در کنار کاهش شدید صادرات خودروسازان، عراق به عنوان مقصد اصلی خودروهای داخلی، تصمیم به احداث خط تولید خودرو در داخل مرزهای این کشور گرفت. حالا عراق که زمانی سالانه میزبان 90 درصد از خودروهای صادراتی ایران بود، بر مونتاژ خودرو در کشورش به جای واردات تاکید دارد.

 

 اگر تحریم ها رفع شوند

تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی خودروسازان علاوه بر اینکه تابع شرایط اقتصادی است، تا حدود زیادی نیز به شرایط بین المللی وابستگی دارد.

اثرگذاری شرایط بین المللی بر تولید خودرو در کشور تا جایی ا ست که دبیر انجمن قطعه سازان آن را با تمام مشکلات موجود در داخل کشور همسطح می داند. ساسان قربانی در این رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: در حال حاضر هم تزریق ارز به صنعت خودرو و هم نقل و انتقال ارز به خارج از کشور، به بهبود شرایط بین المللی بسیار وابسته است.

 او در ادامه می گوید: چنانچه نتایج مذاکرات موفقیت آمیز باشد می توان امیدوار بود که نقل و انتقال پول با هزینه بسیار کمتری همراه شود و از طرفی دسترسی به منابع بیشتری برای تامین مواد اولیه با کیفیت وجود داشته باشد. امیدواری قربانی به رفع تحریم ها در حالی است که یک مدیر ارشد در صنعت خودرو عقیده دارد حتی اگر مذاکرات به خوبی هم به پایان برسد، دست کم 6 ماه زمان نیاز است تا کارهای بانکی مانند شرایط عادی ادامه داشته باشند. قربانی در ادامه عقیده دارد رسیدن به برنامه تولید یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی با توجه به موانعی که همچنان بر سر راه خودروسازان قرار دارد بسیار سخت است، اما در هر صورت با در نظر گرفتن شرایط فعلی تولید، خودروسازان قادر به تحقق 80 درصد از برنامه تولید امسال خود خواهند بود.

 

 تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی با تکیه به چین؟

در کنار نظراتی که تاکید بر تحقق نیافتن برنامه تولید خودروسازان در سال جاری دارد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با توجه به تیراژ فعلی خودروسازان عقیده دارد محقق شدن تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاهی تا پایان امسال دور از ذهن نخواهد بود اما آیا قطعه سازان به عنوان بخش اصلی تولید خودرو توان تامین قطعات مورد نیاز برای این میزان تولید را خواهند داشت؟

ساسان قربانی به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان عقیده دارد با توجه به تجربه تولید یک میلیون و 640 هزار دستگاهی در سال 90، قطعه سازان از نظر ظرفیتی و فنی مشکلی برای تولید تیراژ موردنظر خودروسازان ندارند، اما مساله اصلی این است که آنها مجبورند مواد اولیه تولید خود را تا چهار برابر گران تر از سال 90 تامین کنند ضمن اینکه برای انتقال ارز به خارج از کشور نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

یک مدیر ارشد در صنعت خودرو نیز با اشاره به نقش کلیدی قطعه سازان برای رشد تولید در سال جاری می گوید: طی چند سال گذشته قطعه سازان بسیاری ورشکست و از چرخه صنعت جدا شدند، اینکه شرایطی فراهم شود تا آنها بار دیگر وارد چرخه تولید شده و به ظرفیت تولید برسند هم پروسه ای زمان بر خواهد بود.

اما با توجه به شرایط فعلی قطعه سازان، تولید خودرو چگونه از ماه های پایانی سال با رشد همراه شد و قرار است این رشد چگونه ادامه داشته باشد؟ پاسخ یک مدیر ارشد در صنعت خودرو به این سوال این است که با خروج شرکای خودروسازان از ایران به دلیل تشدید تحریم ها، شوکی بزرگ به صنعت خودرو وارد شد که حالا خودروسازان با گذار از آن شوک می توانند به رشد تولید امیدوار باشند.

 او در ادامه می گوید: وقتی شرایط سختی اعمال می شود ادامه کار در ابتدا سخت است، اما با گذشت زمان تولید با شرایط حاکم وفق داده می شود، برای مثال زمانی که اروپایی ها ایران را ترک کردند، تولید با افت شدید همراه شد اما بعدا با ورود چینی ها شرایط تولید رو به بهبود گذاشت. این مدیر ارشد در ادامه می گوید: وارد شدن و جایگزین شدن چینی ها هم چیزی نزدیک به یک سال زمان برد. اینکه آنها بیایند، چیزهایی از ما یاد بگیرند، خودشان را با تولیدات ما وفق بدهند و تمام اینها باعث شد تا بازگشت تولید به روال قبل خود کمی زمان ببرد با این تفاوت که ما در سطح همکاری با شرکت های خارجی دچار افت رتبه و کیفیت شدیم زیرا به هر حال چینی ها خودروسازان دست چندم در دنیا هستند.

در نهایت با تمام این تفاسیر و با توجه به محدودیت های صادراتی موجود برای خودروسازان، از بین رفتن بخشی از بازار به دلیل کاهش قدرت خرید، باقی بودن مشکلات نقل و انتقال مالی زنجیره خودروسازی، خروج بخش زیادی از قطعه سازان از زنجیره تولید و سایر مشکلات کوچک و بزرگ خودروسازان، پیش بینی کارشناسان صنعت خودرو اجرایی نشدن صد در صد تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در سال جاری است.

 این پیش بینی در حالی است که با توجه به صحبت های کارشناسان، به نظر می رسد محقق شدن بخشی از برنامه تولید امسال نیز بدون همکاری چینی ها برای خودروسازان امکان پذیر نیست.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir