بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 ارديبهشت 1393      20:11

میانگین سنی قاچاقچیان سوخت در کشور

در سال جاری هزار و 17 نفر از فعالان این جرائم را دستگیر شده‌اند که میانگین سنی آن‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، یعنی اکثر قاچاقچیان سوخت زیر ۳۰ سال هستند و افراد ۴۰ سال به بالا کمتر مشاهده می‌شوند.

فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم با اشاره به اینکه اکثر قاچاقچیان سوخت در کشور نوجوان و جوان هستند، گفته که در سال جاری هزار و 17 نفر از فعالان این جرائم را دستگیر کرده ایم که میانگین سنی آن ها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، یعنی اکثر قاچاقچیان سوخت زیر ۳۰ سال هستند و افراد ۴۰ سال به بالا کمتر مشاهده می شوند. 
به گزارش عصر انرژی، فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم گفته که حتی در موارد متعددی سن قاچاقچیان کمتر از ۱۸ یا ۱۵ سال است یعنی در مقطع راهنمایی یا دبیرستان اقدام به این کار کرده اند. در شرایطی که قیمت گازوئیل یارانه ای در ایران 150 تومان و نرخ آزاد 350 تومان است، این سوخت در مرزهای ایران تا 2هزار و 100 تومان به فروش می رسد که حدود 14 برابر قیمت یارانه ای و 6 برابر قیمت گازوئیل آزاد است. این اختلاف قیمت ها مهم ترین معضلی است که قاچاقچیان سوخت را به سمت کسب درآمدهای سرشار آن می کشاند.
 خلأ قانونی در مسیر قاچاق سوخت
فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم از قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر سوخت در کل مرزهای کشور خبر داده و گفته قاچاقچیان در خلیج فارس اکثرا از لنج ها و شناورهای در حال تردد در دهانه تنگه هرمز تا کل سواحل خلیج فارس و دریای عمان استفاده می کنند. سرهنگ عبدا... لشگری به خلأهای قانونی در راه مبارزه با قاچاقچیان سوخت اشاره کرده و می گوید: «قاچاقچیان از وجود چنین خلأهای قانونی استفاده می کنند و به اهداف خود می رسند. به عنوان مثال لنجی که دریابانی با ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توقیف می کند، به نام شخص ثالثی ثبت شده که قضات به دلیل نبود قانون، آن را بعد از ۱۵ تا ۲۰ روز آزاد می کنند که همین موضوع باعث سوء استفاده قاچاقچیان می شود.» لشگری از عزم جدی مرزبانی و نیروی انتظامی برای مبارزه شدید با قاچاق سوخت خبر داده و تاکید می کند: 28 سازمان در خصوص مرزهای جمهوری اسلامی دخیل هستند و در آخرین مرحله که افراد می خواهند از مرزهای آبی خارج شوند، دریابانی دخالت دارد، اما با همه این موارد، دریابانی تمام قد در مسیر مبارزه با قاچاق سوخت ایستاده است.
 ریختن سوخت به دریا و آلودگی های زیست محیطی
 فرمانده پایگاه دریابانی قشم به ترفندهای قاچاقچیان برای فرار از مجازات اشاره کرده و می گوید: «یکی از این ترفندها ریختن سوخت قاچاق به دریا است، زیرا متاسفانه هزینه های جرم در زمینه آلودگی محیط زیست پایین است.» به گفته وی جریمه هر لیتر گازوئیل ریخته شده به دریا 2هزار تومان است، اما چنانچه محموله قاچاق، توقیف و تحویل گمرک شود، جریمه ای 5هزار تومانی به ازای هر لیتر در نظر گرفته می شود. به همین دلیل قاچاقچیان هنگام برخورد با ماموران، سوخت قاچاق را به دریا می ریزند که نابودی آبزیان دریایی و کاهش منابع آبزی را در پی دارد. چنانچه در سال جاری با توجه به گزارش ارائه شده از سازمان شیلات، صید میگو بسیار کاهش یافته و به دلیل آلودگی های ناشی از تخلیه سوخت در دریا بسیاری از لارو میگوها و میگوها از بین رفته و آسیب های جدی به صنعت ماهیگیری در منطقه قشم و خلیج فارس وارد شده است.
جوانان، قاچاق را ترجیح می دهند
لشگری با اشاره به اینکه قاچاق سوخت تبدیل به اپیدمی و یک معضل اجتماعی شده است، افزود: « اکثر قاچاقیان سوخت در کشور نوجوان و جوان هستند و میانگین سنی آن ها بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. یعنی اکثر قاچاقچیان سوخت زیر ۳۰ سال سن دارند و حتی در موارد متعددی سن قاچاقچیان کمتر از ۱۸ یا ۱۵ سال است.» به گفته وی این کار سود سرشاری دارد و بسیاری از مردم دست از کار، تحصیل و دانشگاه برداشته و به قاچاق سوخت روی آورده اند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir