بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 ارديبهشت 1393      14:58

5 شرط کامیابی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

علیرضا سلطانی/ عضو هیات علمی دانشگاه

1- مرحله نهایی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها از اول اردیبهشت ماه با افزایش قیمت 3 حامل اصلی سوخت در کشور آغاز شده و با غربال کردن یارانه بگیرها و حذف خانوارهای غیرنیازمند در دهه سوم ماه از دریافت یارانه نقدی ادامه پیدا می کند. تا پایان سال ظاهرا در حوزه قیمت گذاری حامل های سوخت دیگر تغییری صورت نمی گیرد بلکه در کاهش یا افزایش یارانه بگیرها با توجه به راستی آزمایی دولت از قدرت اقتصادی خانوارهای متقاضی تغییراتی بروز پیدا می کند. اما اتفاق اصلی که هدفمندی یارانه ها باید در نقش واقعی خود را در آن متجلی کند، رونق تولید و به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد از یک سو و اصلاح و بهبود شرایط رفاهی جامعه است که در سال جاری به طور مشخص قرار است در بخش سلامت و درمان بروز پیدا کند.

2- برآیند و نتیجه کوتاهمدت هدفمندی یارانه ها ، طی شدن بخشی از راه واقعی شدن قیمت ها، رعایت عدالت در پرداخت یارانه نقدی ، رونق تولید ، بهبود شرایط اقتصادی کشور به ویژه کاهش قابل توجه تورم و رضایت همه شهروندان کشور از  حوزه سلامت و بهداشت و درمان است که باید در انتهای سال این شاخص ها محقق شود. تحقق همه این اتفاقات بزرگ که از مبنای قانونی مشخص( تبصره 21قانون بودجه سال 93) پیروی می کند مستلزم مدیریت اجرای دقیق و هدفمند با لحاظ حساسیت های خاص سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی است. 

3- به گفته کارشناسان اقتصادی، فاز اول هدفمندی یارانه ها در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی کشور( ضعف مدیریت داخلی و تشدید فشارهای خارجی) اجرا شد و نتیجه آن هم چیزی جز شکست و هدر رفتن هزینه های کشور نبود. برخی از کارشناسان  شرایط کنونی کشور را برای اجرای مرحله دوم هم کاملا مناسب نمی بینند با این حال به نظر می رسد شرایط کلی نسبت به مرحله اول مناسب تر باشد اما نمی توان در این زمینه ریسک  کرد. واقعیت این است که امروزه سرنوشت اقتصاد ملی به معنای عام و مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به معنای خاص به سیاست خارجی کشور گره خورده است. روندی که در ماه های اخیر در سیاست خارجی کشور آغاز شده در صورتیکه متوقف شود یا به عقب برگردد قطعا باعث بروز تلاطمات بزرگ در اقتصاد و خارج شدن قطار مرحله دوم هدفمندی از ریل اصلی می شود. بنابراین نمی توان این مرحله را کاملا مستقل و در خلا دید بلکه باید در یک مجموعه بزرگ به نام اقتصاد و سیاست آن را مدیریت و اجرا کرد.

4-  " رسانه ها را ساماندهی کرد ه ایم که مردم را در معذوریت قرار دهیم و آنها را تهدید و ترغیب می کنیم که در یارانه ها ثبت نام نکنند. ثبت نام کردن حق مردم است" و  " دولت به جای تشویق مردم به انصراف از یارانه نقدی ، درآمدهای خود را از طریق کاهش ریخت وپاش های دستگاه های اجرایی افزایش دهد." این دو جمله نمونه موضع گیری هایی است که هفته گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس در صحن علنی مطرح شده بود. نمایندگانی که خود رای به اجرای فاز دوم هدفمندی با شیوه ای که دولت در حال اجرای آن است ، داده اند. اینگونه موضع گیری ها خانوارهایی که قصد تصمیم گیری برای دریافت یارانه یا عدم ثبت نام دارند، دچار نگرانی و سرگردانی می کند و به نوعی به خانوارهایی که نیازمند نیستند پیام می دهد که ثبت نام کنند. در چنین شرایطی است که می توان پیش بینی کرد که در جریان اجرای فاز دوم، نهادهای تصمیم گیر و ناظر به جای مسئولیت پذیری و پاسخ گویی از در انتقاد و سوال از دولت برآمده و موج نگرانی و گلایه را در جامعه دامن زنند.

5- اجماع و هماهنگی در تیم اجرایی مرحله دوم هدفمندی از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. متغیری که در ماه های اخیر کمترخود را نشان داده استو شهروندان ایرانی در ماه های اخیر پس از قطعی شدن اجرای مرحله دوم با تعدد، تنوع و تغییر و بعضا تناقض در تصمیم گیری ها و اظهارنظرهای دولتی مواجه بوده اند. برداشت های متفاوت دولت و وزارت نیرو از مصوبه افزایش 24 درصدی قیمت برق و توزیع قبض های گران برای خانوارها و سپس اطلاعیه وزارت نیرو برای بی اعتباری این قبوض و صدور قبض های جدید ،از جمله مواردی است که می تواند اعتماد و اطمینان شهروندان را نسبت به دولت دچار خدشه کند و هزینه های اجرا را بالا ببرد. اجماع عمومی و مسئولیت پذیری دو عاملی است که در بدنه تصمیم گیری و اجرایی کشور می تواند موفقیت طرح را تضمین کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir