بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 فروردين 1393      15:38

رشد قیمت خودرو در راکدترین بازار سال

رشد قیمت‌ها در بازاری که به گفته فعالان بازار در سال جدید هنوز خودرویی به آن تزریق نشده است ادامه دارد. بر همین اساس قیمت برخی خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی طی هفته گذشته روندی صعودی به خود گرفته است

رشد قیمت ها در بازاری که به گفته فعالان بازار در سال جدید هنوز خودرویی به آن تزریق نشده است ادامه دارد. بر همین اساس قیمت برخی خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی طی هفته گذشته روندی صعودی به خود گرفته است. این درحالی است که بازار فروردین راکدترین بازار سال است؛ زیرا مشتریان بازارهای مختلف از جمله خودرو خریدهای خود را قبل از سال جدید انجام می دهند و در فروردین بازارها معمولا رونقی ندارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، نگاهی به قیمت های بازار نشان می دهد که قیمت خودروهای خارجی که برای مدت ها ثبات داشتند روندی افزایشی به خود گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده است که طی سال گذشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور نسبت به سال قبل آن رشدی 54/7درصدی داشته است. هرچند پیش از این فعالان بازار این امیدواری را به مشتریان بازار خودرو داده بودند که با تداوم واردات حتی می توان به کاهش قیمت آنها دل بست، اما به نظر می رسد بازار خودروهای وارداتی در دومین هفته کاری خود در سال جدید روندی افزایشی در پیش گرفته است.

یک فعال بازار خودرو در توضیح بیشتر در رابطه با چرایی افزایش قیمت خودروهای وارداتی، با موقتی خواندن این افزایش قیمت ها می گوید: در حال حاضر خودرو وارداتی در کشور خیلی زیاد است؛ اما چون این خودروها توسط پلیس پلاک نمی شود و به این واسطه خودروها به بازار نمی رسند، فاصله ای در بازار ایجاد شده که باعث این افزایش قیمت شده است.

او در ادامه می گوید: مجوز شماره گذاری وارداتی ها تا 28 /12/ 92 اعتبار داشته و از آنجایی که صدور مجوز شماره گذاری در سال جدید کمی زمان می برد، عرضه این خودروها به بازار با توقف همراه شده است، اما به نظر می رسد با طی کردن پروسه اداری دریافت این مجوز که به صورت طبیعی باید رو به اتمام باشد مشکل عرضه وارداتی ها نیز برطرف شود. او اضافه می کند نباید افزایش 15 درصدی تعرفه واردات خودروهای بالای 2000 سی سی را در رابطه با افزایش قیمت وارداتی ها نادیده گرفت.

اما موضوعی که در اینجا مهم به نظر می رسد این است که واکنش بازار به افزایش قیمت ها بسیار سریع است درحالی که با عادی شدن شرایط، بازار چنین سرعتی برای کاهش قیمت ها نمی گیرد. برای مثال بازار خودروهای وارداتی در راکدترین فصل خرید و فروش که بازار خالی از تقاضا است، در مقابل توقف عرضه دو هفته ای واکنشی سریع از خود نشان می دهد و قیمت ها به سرعت افزایش پیدا می کنند، اما آیا با از سر گرفته شدن عرضه، این قیمت ها با همان سرعتی که افزایش یافته اند کاهش پیدا می کنند؟ یک فعال بازار در پاسخ به این سوال می گوید خیلی به کاهش قیمت ها با شروع عرضه امیدوار نیست، او می گوید در بازار ما کدام قیمتی بالا رفته است که به راحتی کاهش پیدا کرده باشد؟

اما توقف عرضه فقط مختص خودروهای وارداتی نیست، زیرا خودروهای داخلی نیز با چنین مشکلی مواجه هستند. آن طور که از بازار خبر می رسد خودروسازان هنوز عرضه ای به بازار نداشته اند، این در حالی است که خودروی پرطرفداری مانند تندر 90 نیز از شروع سال جاری توسط پلیس پلاک نمی شود. این موضوع باعث شده است که قیمت این محصول روندی افزایشی داشته باشد. گویا تعداد زیادی از این محصول با استاندارد یورو2 در کارخانه وجود دارد که پیش از سال 93 تولید آنها به اتمام رسیده است؛ اما از آنجا که روند پلاک گذاری آن به سال جدید کشیده شده است، پلیس حاضر نیست این محصول را با تاریخ 93 شماره گذاری کند. پلیس به تولیدکنندگان این محصول اعلام کرده است که با شماره گذاری این محصول با پلاک سال 92 مشکلی ندارد.

افزایش قیمت وارداتی ها در بازاری اشباع شده

بازار خودروهای وارداتی طی هفته گذشته در مدل های مختلف از 2 تا 6 میلیون تومان با افزایش قیمت همراه بوده است. به این ترتیب آنطور که از بازار خبر می رسد دو شاسی بلند خانواده هیوندایی با افزایش قیمت همراه بوده اند. IX55 خودرویی است که با 6 میلیون تومان افزایش قیمت به 225 میلیون تومان رسیده است و مدل دیگر آن یعنی IX35 نیز با 4 میلیون تومان رشد 142 میلیون تومان قیمت دارد.

سوناتا و آزرا اما بدون تغییر بوده اند. این دو خودرو به ترتیب روی 132 و 203 میلیون تومان باقی مانده اند. هیوندایی I30 هم با افزایشی دو میلیون تومانی به 103 میلیون تومان رسیده است. سانتافه مدل 2014 نیز در بازار قیمتی برابر با 183 میلیون تومان دارد که از رشد 3 میلیون تومانی آن خبر می دهد.  نگاهی به خانواده کیا نیز نشان دهنده این موضوع است که مدل اسپورتیج با قیمت 145 میلیون تومان قابل معامله است، یعنی 2 میلیون تومان گران تر از هفته گذشته. سراتو مدل 2014 نیز یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به 113 میلیون تومان رسیده است. کیا اپتیما نیز از 133 میلیون تومان به 135 میلیون تومان رسیده است.

تویوتا اوریون نیز با 3 میلیون تومان افزایش قیمت با 205 میلیون تومان قابل معامله است. مدل دیگر تویوتا یعنی کرولا اما ثابت بوده و روی 128 میلیون تومان باقی مانده است.

نوسان قیمت رو به بالا در خودروهای داخلی

نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می دهد که تندرها با افزایش قیمت اندکی همراه بوده اند. به این ترتیب تندر ایران خودرو 300 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به 37 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است و تندر پارس خودرو نیز با نیم میلیون تومان افزایش قیمت به 39 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. تندر مدل E1 نیز روی 33 میلیون و 800 هزار تومان ثابت بوده است. این قیمت ها در واقع مربوط به تندرهای مدل 92 می شود.

206 تیپ 5 نیز در بازار با افزایش قیمت همراه بوده است و مدل 93 آن با 200 هزار تومان افزایش قیمت به 39 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. تیپ V8 این خودرو نیز در مدل امسال با افزایش قیمتی مشابه تیپ5 هم اکنون 39 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. اما پژو405 بنزینی نیز در بازار هفته گذشته افزایش قیمتی 400 هزار تومانی داشته و به 28 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است؛ درحالی که مدل دوگانه سوز آن روی 29 میلیون و 700 هزار تومان ثابت مانده است.

رانا نیز با آهنگ افزایش قیمت همراه بوده و با 400 هزار تومان رشد به 32 میلیون و 700 هزار تومان رضایت داده است.

تیبا هم در بازار هفته گذشته با قیمت 23 میلیون و 500 هزار تومان معامله شده است که نشان دهنده رشد 200 هزار تومانی این خودرو است.  نیسان تیانا هم که بعد از خروج ماکسیما از خطوط تولید پارس خودرو جایگزین این خودرو شده است طی هفته گذشته با جهشی 2 میلیون تومانی با قیمت 143 میلیون تومان قابل معامله بوده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir