بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 24 فروردين 1393      14:32

فعال‌ترین مرزهای ترانزیتی‌ کشور کدامند؟

پارسال بیش از 12 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد که پایانه مرزی پرویزخان فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا و بندر امام فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور بوده است.

پارسال بیش از 12 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد که پایانه مرزی پرویزخان فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا و بندر امام فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور بوده است.

به گزارش ایسنا مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی - اظهار کرد: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی 12 ماهه سال گذشته بالغ بر 11 میلیون و 590 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 96 درصد از طریق جاده و 494 هزار تن معادل چهار درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده ای 8 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده پنج میلیون و 297 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 787 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، لوازم خانگی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: در مدت زمان مذکور از میان مرزهای کشور پرویزخان با سه میلیون و 646 هزار تن معادل 30 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و باشماق در رده های بعدی قرار دارند.

وی اظهار کرد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با چهار میلیون و 38 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد، سرخس و باشماق در رده های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 533 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 302 هزار دستگاه معادل 57 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت بهره مندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تشکل های صنفی مربوطه که در این زمینه نقش آفرینی بسیار مناسبی داشته اند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران می تواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیت های منطقه ای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد. 

 
 
 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir