بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردين 1393      12:2

آشفته بازار کرایه‌ تاکسی در روزهای ابتدایی سال

 

 
این روزها هر پیاده و سوار شدنی در کوتاهترین مسیر هزار تومان برای مسافران آب می خورد. نرخهای جدید را تا ابلاغ نرخهای مصوب کرایه های تاکسی، رانندگان تاکسی مشخص می کنند و مسئولان  با تناقض گویی تنها به آشفتگی کرایه های تاکسی دامن می زنند.
به گزارش خبرنگار مهر، روزهای ابتدایی سال که می شود به رسم سنتی قدیمی کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کند . حالا چه پارلمان نشین های تهرانی رای به گرانی ها داده باشند و یا هنوز قیمت های نهایی ابلاغ نشده باشد.نرخ ها را رانندگان مشخص می کنند و مسافرانی که از شلوغی و فشارهای مترو و اتوبوس به تاکسی پناه آورده اند مجبورند نرخ های اجباری رانندگان را بپردازند.

در  بهمن ماه سال گذشته نرخ کرایه های تاکسی با افزایش میانگین 25 درصد به تصویب شورا رسید و رسم هر ساله گرانی کرایه های تاکسی به جا آمد . مدیران شهری گرانی هر ساله کرایه ها را به دلیل تورم و افزایش هزینه ها می دانند.

افزایش کرایه ها حق رانندگان تاکسی 

میرزایی یکی از رانندگان تاکسی است که با وجود آشفته بازار این روزها همان کرایه ای را می گیرد که روی برچسب جلوی تاکسی اش زده است. او درباره این رسم هر ساله به خبرنگار مهر می گوید: تاکسی جز حمل و نقل خصوصی به شمار می رود و از منابع دولتی استفاده نمی کند، از این رو افزایش نرخ کرایه تاکسی ها منطقی است. کرایه تاکسی ها باید متناسب با افزایش هزینه های زندگی بیشتر شود به نحوی که تاکسیرانان  از پس هزینه های زندگی خود برآیند.

او ادامه می دهد: تاکسیرانی جز مشاغل سخت است و یک راننده تاکسی سه برابر درآمد ماهیانه خود، هزینه استهلاک و نگهداری خودرو را دارد و همه این مسائل باید در تصویب نرخ کرایه تاکسی ها تاثیرگذار باشد.

این راننده تاکسی اضافه می کند: هیچ نهاد و سازمانی از نظر مالی تاکسیرانی را حمایت نمی کند. دولت باید منافع تاکسیرانان را تامین کند.

او افزایش 25 درصدی میزان کرایه تاکسی ها را منطقی می داند و می گوید: افزایش نرخ تورم و بروز مشکلات معیشتی تاکسیرانان، افزایش نرخ کرایه تاکسی را ناگزیر کرده است. همچنین با توجه به هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری تاکسی، راننده تاکسی باید مبلغی را به عنوان کرایه از مسافران دریافت کند که برای او صرف داشته باشد.

جایگزینی بسته های حمایتی به جای گرانی کرایه ها 

اما گرانی ها دردی از رانندگان تاکسی درمان می کند ؟خاکی یکی دیگر از  رانندگان تاکسی به مهر می گوید: افزایش میانگین 500تومان کرایه مشکلات ما را حل نمی کند. افزایش لوازم یدکی،هزینه لاستیک،تعویض روغن و... آنقدر بالا است که این میزان بخشی از آن را جبران نمی کند. حالا گرانی هزینه های زندگی که همه مردم درگیر آن هستند موضوعی جداگانه است.

او معتقد است: بهترین کمک به رانندگان تاکسی دادن بسته های حمایتی است که دراین سالها فقط وعده هایش را به رانندگان داده اند.

این راننده تاکسی ادامه می دهد: در تمام دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس و گران است. راننده های تاکسی هم وضعیتشان مشخص است اما ما در این جا بازوی کمکی مترو و اتوبوس هستیم و بار کمبود اتوبوس و مینی بوس و تکمیل نبودن شبکه مترو را به دوش می کشیم. در حالی که اگر مانند همه دنیا وظیفه خودمان و مشتریان خود را داشته باشیم هر ساله درگیر کشمکش افزایش کرایه ها نخواهیم بود و در این میان مشکل قدیمی مسافر کش های شخصی هم حل می شود .

نرخ های رسمی از مسافران گرفته نمی شود 

این گرانی ها چه تاثیری بر جیب مسافران دارد ؟محمد مرادی  مسافر خط میدان انقلاب به شهران می گوید: اگر کرایه ها 25 درصد گران شود، کرایه این خط نزدیک به بیش از 2 هزار تومان خواهد شد. در حالیکه اتوبوس و مترو در این منطقه بسیار محدود است و تنها وسیله دردسترس مردم این منطقه تاکسی است.

او ادامه می دهد: خبری از تاکسیها در روزهای برفی و بارانی نیست. روزهای پایانی سال هم که تاکسیها خالی و د ربستی می شوند. می گویند 80 هزار تاکسی در تهران فعالیت می کنند . غروبها نیز کمبود تاکسی در شهر بیداد می کند و صفهای طولانی در حاشیه خیابانها ایجاد می شود.  هیچگاه هم نرخهای رسمی از مسافران گرفته نمی شود.
 
علی حسینی مسافر همیشگی خط خیابان ویلا است او نیز درباره آشفته بازار این روزهای کرایه های تاکسی می گوید: تا روز 16 فرودین ماه از ابتدای خیابان ویلا تا انتهایآن کرایه ها 550 تومان بود اما امروز بعد از تناقض در اعلام خبر گرانی کرایه های تاکسی  برخی از رانندگان 700 تا هزار تومان کرایه می گیرند . زمانی که به افزایش نرخ ها اعتراض می کنیم می گویند گفته اند نرخ های جدید گرفته شود تا برچسب ها نصب شود.

کرایه اضافه ندهید 

این در حالی است که میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تاکید کرده است تا زمان ابلاغ  نرخ های جدید دریافت کرایه اضافه تخلف است.

او ادامه می دهد:  برچسب های جدید پس از تنظیم تاکسی مترها بر اساس نرخ های جدید بر شیشه جلویی تاکسی ها نصب می شود که تاکسیرانان و مسافران باید بر اساس آن کرایه را پرداخت و دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به نظارت بازرسان تاکسیرانی برای اجرای نرخهای جدید تاکید کرده  سامانه 1888 برای دریافت و ثبت گزارشهای شهروندان در همین خصوص فعال است و شهروندان می توانند با ارائه شماره پلاک تاکسی متخلف مراتب را برای رسیدگی اطلاع رسانی کنند.

تناقض گویی مسئولان و گرفتن ماهی از آب گل آلود !

امسال بر خلاف هر سال فرمانداری با مصوبه شورا در خصوص افزایش 25 در صدی کرایه های حمل و نقل عمومی مخالفتی نداشت و در نامه ای با مصوبه شورا موافقت کرده و تنها در خواست کرده که این مصوبه از اول اردیبهشت ماه اجرایی شود.

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران در رابطه به مصوبه شورا در مورد نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی می گوید: ما بر اساس بخشنامه ها و نامه های وزارت کشور و استانداری از شورا خواستیم زمان اجرای این مصوبه را از ابتدای اردیبهشت ماه سال 93 تغییر دهد. سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تا آماده اجرای مصوبه شوند 15 روز زمان لازم است بنابراین چالشی میان دولت و مدیریت شهری در این خصوص وجود ندارد.
اعضای شورای شهر نیز با تایید سخنان مسئولان فرمانداری زمان اجرایی شدن این مصوبه را ابتدای اردیبهشت ماه اعلام می کنند. به نظر می رسید همه امسال در خصوص گران کردن کرایه ها هم نظر باشند اما استاندار تهران در اظهار نظری همه گفته های سایر مسئولان را تکذیب کرد.

سید حسین هاشمی استاندار تهران با بیان اینکه تا اعلام و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، هیچ گونه افزایش قیمتی در نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی اتفاق نخواهد افتاد، می گوید: نرخ حمل و نقل عمومی بر اساس سیاست های کلی دولت که هدفمندی یارانه ها نیز بخشی از این سیاست هاست، تعیین و به سازمان های حمل و نقل سراسر کشور اعلام خواهد شد.

استاندار تهران می گوید: تا زمانی که مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرایی نشود، نمی توان درباره میزان افزایش نرخ کرایه های ناوگان حمل و نقل عمومی تصمیم گیری کرد. بنابراین ابتدا باید منتظر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باشیم و پس از بررسی های لازم در این باره به نتیجه نهایی برسیم.

اما سخنان استاندار نه تنها از گرانی های غیر رسمی جلوگیری نکرد بلکه این تناقض گویی ها فرصت را برای برخی از رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی فراهم کرد تا کرایه های دلخواه خود را از مسافران بگیرند .

تصمیمات خارج از قانون مسئولان 

با این حال ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران هم در واکنش به سخنان استاندار تهران به مهر می گوید: تا آنجا که ما از قانون می دانیم، استاندار به این موضوعات ورود پیدا نمی کند. بر اساس قانون مصوبات شورا به فرمانداری ارسال و فرمانداری نیز 15 روز مهلت اعتراض دارد که در این مصوبه فرمانداری اعتراضی نداشته و اعلام کرده می توان از اول اردیبهشت مصوبه را اجرایی کرد بنابراین طبق قانون امکان اجرایی مصوبه است مگر آن که تصمیمات خارج از قانون گرفته شود . 

هر سال نمایندگان مردم تهران در هنگام تصویب لایحه افزایش کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو وعده می دهند نرخها به گونه ای تصویب شود که هم حقوق مسافران دیده شود و هم رانندگان، در حالی که نرخهای مصوب نه رانندگان را راضی می کند و نه مسافران را. افزایش کرایه ها با افزایش هزینه های رانندگان برابر نیست و اگر قرار باشد تمام هزینه ها هم از جیب مسافران برود تاکسی دیگر وسیله مناسبی برای جا به جایی های هر روز نیست. اما در این سالها هیچ بسته حمایتی جاگزینی نیز برای افزایش کرایه ها پیشنهاد نشده است.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir