بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 فروردين 1393      15:51

۱۲۰ ساعت فرصت برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای پرماجرا

ساعت ها و ثانیه ها با توجه به آخرین روزهای ارسال فرکانس رادیویی جعبه اسرار پرواز ام.اچ 370 برای تیم بین المللی جستجو به سرعت می گذرد.

افکار عمومی در جهان 25 روز است در انتظار حل معمای ناپدید شدن بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن است و سوالات زیادی در ذهن مردم برای حل معمای این پرواز اسرارآمیز وجود دارد که جعبه سیاه هواپیما شاید رمزگشای این اسرار باشد.

اکنون ساعت ها و ثانیه ها با سرعت برای تیم جستجو می گذرد و این تیم چندملیتی با آخرین فناوری ها در جنوب اقیانوس هند در حال کنکاش برای یافتن اثری از پرواز ام.اچ 370 هستند و به منظور یافتن جعبه سیاه آن که شاید راز پرواز را بر ملا کند 120 ساعت فرصت دارند.

یافتن این به اصطلاح جعبه سیاه نارنجی رنگ و راز و رمزگشای انحراف مسیر پرواز از سمت پکن به سوی جنوب اقیانوس هند شاید التیام بخش خانواده مسافران چند کشوری باشد که سوار بر این پهن پیکر آمال و آرزوهای مختلف را با خود جابجا می کرد.

افکار عمومی نیز با یافتن این جعبه پاسخ سوالات زیادی که بیش از سه هفته است ذهن ها را به خود مشغول کرده است خواهد یافت.

استرالیا یک کشتی جنگی مجهز به ردیاب جعبه سیاه هواپیما و زیردریایی بدون سرنشین در منطقه ای مستقر کرده که گمان می رود هواپیمای مالزیایی در آن محل سقوط کرده است.

تجهیزات نوین آمریکا نیز برای ردیابی جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده مالزی در آب های عمیق جنوب اقیانوس هند وارد منطقه شده است.

سیستم ردیاب بسیار قوی آمریکا با نصب بر روی کشتی می تواند سیگنال های جعبه سیاه را از فاصله شش هزار متری عمق دریا تشخیص دهد.

اکنون 25 روز از ناپدیدشدن بویینگ 777 مالزی می گذرد و باطری های جعبه سیاه پنج روز دیگر برای ارسال علایم رادیویی انرژی دارند و پس از آن سکوت بار دیگر حکمفرما می شود و شاید برای یافتن آن سال ها زمان نیاز باشد و ناپدیدشدن این پرواز بزرگترین راز و معمای جهان صنعت هوانوردی شود.

اطلاعات جعبه سیاه می تواند کارشناسان را راهنمایی کند که بامداد 17 اسفند 1392 چه عاملی باعث شد هواپیما از مسیر خود منحرف و به اعماق اقیانوس هند برود.

اطلاعات ثبت شده پرواز و صدای کابین خلبان نیز در جعبه سیاه ضبط شده است. صدایی که دولت مالزی دو روایت از آخرین مکالمه کابین خلبان نقل می کند.

مالزی تا روز گذشته تاکید داشت آخرین جمله ای که از کابین خلبان به برج مراقبت رسیده جمله «بسیار خوب، شب بخیر» بوده است و اکنون جمله «شب بخیر، 370 مالزی» را رو کرده است و این اطلاع رسانی بر شک و شبهه ها می افزاید.

جعبه سیاه یا ضبط کننده اطلاعات پرواز ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می رود و هر یک هزاران دلار قیمت دارند.

رنگ نارنجی روشن به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی جعبه سیاه پس از سوانح در پیداکردن جعبه سیاه بسیار موثر است.

در جعبه های سیاه هواپیما صدها مورد اطلاعات در مورد زمان، شتاب عمودی هواپیما، موقعیت دسته کنترل پرواز، موقعیت پدال کنترل رادر، موقعیت فرمان هواپیما، تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما، جریان سوخت، سرعت، ارتفاع فشاری، جهت مغناطیسی هواپیما، شتاب طبیعی هواپیما و روشن و خاموش شدن میکروفون که زمان ارتباط های رادیویی برقرارشده توسط خدمه را ضبط می کند، وجود دارد.

این دستگاه همچنین دمای داخل هواپیما، شتاب و جهت پرواز، صدای موتورها، جهت و سرعت وزش باد و بسیاری از مشخصات فنی دیگر را هر لحظه ثبت می کند.

این جعبه های سیاه که معمولا تا یکهزار درجه گرما مقاومند اطلاعات 25 ساعت آخر پرواز را ضبط می کنند.

جعبه سیاه در قسمت دم هواپیما جای دارد و در صورت بروز هر سانحه هوایی یا سقوط، دم امن ترین قسمت هواپیماست.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir