بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اسفند 1392      12:36

پرونده زمین‌خواری در تهران هنوز بسته نشده

بحث دیگر تکرار بحث‌های فساد اداری که در گذشته در کشور بوده و طبعا استانداری تهران هم از قاعده مستثنی نیست. بنابراین در ابتدای کار برای همه روشن کردم که هر زمان احساس کنم حوادث گذشته در استانداری که حوزه مسئولیت من است تکرار شود، همان جا با آن برخورد می‌کنم.

پرونده های زمین خواری استان تهران در هشت سال گذشته بیش از 25 درصد رشد داشته است. این را دادستان تهران چند ماه پیش به اصحاب رسانه گفت. پس از آن بود که بازهم قضیه زمین خواری و زمین خواران مطرح شد.

به نوشته آرمان، با روی کار آمدن دولت یازدهم همه امید داشتند که وضعیت استانداری تهران که یکی از نهادهای متولی برخورد با زمین خواری است بهبود پیدا کند. اکنون امید می رود استانداری پایتخت که پیشانی کشور است مشکلات را حل کند. آرمان تصمیم گرفت با استاندار تهران حسین هاشمی گفت وگو کند. مشروح مصاحبه آرمان با دکتر حسین هاشمی در ذیل آمده است:

* آقای هاشمی به عنوان استاندار تهران در دولت یازدهم در ابتدای کار با مشکلاتی روبه رو بودیداز جمله این مسائل اختلاس در استانداری تهران در دوره گذشته بود. در این پرونده دو تن از معاونان استانداری و چند تن از کارمندان مقصر شناخته شدند این پرونده در حال حاضر در چه مرحله ای است؟ آیا اموال اختلاس شده مسترد شده است یا خیر؟

این پرونده در اختیار قوه قضاییه است و ما به آن ورود نکردیم. همه این اشخاص در اختیار قوه قضاییه بودند ما تبرئه هم داشتیم، محکومیت جزئی هم داشتیم و افرادی را داشتیم که دارای پست در استانداری تهران و معاونت های آن بودند. مراحل آن پرونده و پرونده های مشابه اختلاس و بیمه در قوه قضاییه در حال طی شدن است. از زمانی که ما آمدیم، دو تا بحث را اعلام کردیم؛ یک بحث این بود که بالاخره دولت تغییر کرده و تصمیم بر آن شده است که نظم و انضباط در استانداری تهران باید حکمفرما باشد. بحث دیگر تکرار بحث های فساد اداری که در گذشته در کشور بوده و طبعا استانداری تهران هم از قاعده مستثنی نیست. بنابراین در ابتدای کار برای همه روشن کردم که هر زمان احساس کنم حوادث گذشته در استانداری که حوزه مسئولیت من است تکرار شود، همان جا با آن برخورد می کنم.

* این برخورد یا برخوردهایی که انجام داده اید را چگونه و به چه ترتیبی صورت داده اید؟ برخورد با معاونین و کارکنان متخلف استانداری به چه صورت انجام شده است؟

شما خواهید دید و احتمال ملتفت شده اید که ما در همین مدت کوتاه در همین جا چه کار کردیم. حالا اگر باز کنم ممکن است اطلاعات بسوزد به قول معروف. اکنون در همین مدت کوتاه در حال انجام کار هایی هستیم که شما خواهد دید که ما با هیچکس در این زمینه شوخی نداریم.

* در استانداری تهران، به غیراز پرونده اختلاس معاونین در دوره گذشته چه مسائلی مطرح شد؟ حالا اگر از بحث کارکنان بگذریم؛ پرونده های حریم تهران، زمین خواری و... در چه وضعیتی است؟

درخصوص کارکنان و معاونین سابق پرونده دیگری نیست. پرونده هایی که در شهرهای مختلف استان تهران بود در این مدت چند ماه جمع آوری شده است. همین بحث های حریم که اشاره کردید، پرونده های از دوره گذشته همچنان باز مانده بود، بردیم در کمیسیون خاصی که به ریاست بنده و با حضور مقامات قضایی و نمایندگان مجلس بدین جهت تشکیل شد، بررسی شد. لازم بود که برخی از پرونده ها مجددا مرور شود و کار کارشناسی مجددی در این زمینه آغاز شود تا هنگامی که وقت تصمیم گیری می رسد، بتوانیم ادعا کنیم که میزان خطا به حداقل رسیده است.

* بیشتر پرونده ها در استان تهران راجع به چه موضوعی است؟

بیشتر پرونده ها درخصوص زمین خواری است. دومین مساله و مشکل درتعدد پرونده ها، جلوگیری از ساخت وساز های غیرمجاز است. در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز آنچه اتفاق افتاده به هرحال انجام شده است. به طور مثال بستر رودخانه هایی که در شمال تهران قرار دارند در سال های اخیر به شدت مورد سوءاستفاده قرار گرفتند. ما استفاده از زمین های بستر رودخانه را در شورای تامین به بحث گذاشتیم. تصمیم بر این شدساخت و ساز هایی که در بستر رودخانه اتفاق افتاده به هر شکل باید تخریب شود. حتما شنیدید که همین اواخر بعضی از آنها چه نو و چه قدیمی تخریب شدند. بعضی ها انتقاد می کردند که قدیمی ها را نباید دست بزنیم، دستور بر این شد که قدیم و جدید ندارد، کسی که این کار را کرده اشتباه کرده است وروند ساخت و ساز غیرمجاز بسیار کند شده هر چند ادعا نمی کنم که از بین رفته است. در این رابطه فرماندارها، بخشدارها و شهرداری ها هم موظف شدند. من معتقدم که ساخت و ساز کند شده است و با آن برخورد می شود. یک جا هایی هم داریم که به هر حال گستره کار وسیع تر بود و ما به آنها توقف کار دادیم چند صد هکتار را برای کار خاصی گرفته اند و به هر دلیلی به آنها داده شده، ما دستور توقف را دادیم. مسئولان در حال حاضر مشغول بررسی هستند، یک کمیته جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در استانداری مشغول کار است و خیلی از ساخت و ساز هایی که انجام گرفته مربوط به گذشته است و مربوط به شش ماه اخیر نیست.

* در واقع این یکی از معضلاتی است که شما تحویل گرفتید و باید با آن برخورد کنید؟

بله، به خاطر اینکه بحث اجرای قانون صورت بگیرد. وگرنه اگر قانونی بوده که مشکلی نداشت. قانون تعیین کرده که در بستر رودخانه به هیچ عنوان نباید ساخت و سازی انجام گیرد، در جا های دیگرهم متاسفانه رخ داد، اما من نمی خواهم اسم ببرم. کل مجموعه ای که در این رابطه فعالیت می کنند فقط دنبال پیشگیری هستیم، اطلاع رسانی خوبی شده، به همین خاطر کسانی که نسبت به این قضیه جدی بودند حرکتشان مقداری کند شده است. هم مطبوعات و هم صدا سیما با فرهنگ سازی سعی دارند تا جلوی این فرهنگ غلط را بگیرند. طبیعتا کلانشهر ها هم در این وضعیت گرفتار هستند. امیدواریم که با این کاری که در شورای شهرسازی در حال انجام است و انشاءا... ظرف امسال نهایی و ابلاغ شود، ما قانونمندتر از گذشته با این بحث برخورد کنیم، دست همه باز است، دیگر بلاتکلیفی وجود ندارد، کارها می تواند خیلی راحت تر در رابطه با ساخت وساز غیرمجاز، کار ها را تعریف کنیم.

* می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. اما اساسا چرا این اتفاق ها می افتد. برای مثال در رسانه ها گزارشی تهیه کردند که پیرامون حاشیه رودخانه جاجرود یک هتلی ساختند و دستگاه های مسئول از ادامه کار جلوگیری کردند اما دوباره خبر رسید که مشغول فعالیت هستند. خارج از این که چقدر شما قدرت دارید، این مشکل را اول کجا می دانید؟ چرا این اتفاق ها می افتد؟ کجای این نظارت ایراد دارد؟

اجرای قانون ضعف دارد. ما موظفیم که آن را اجرا کنیم.

* یعنی اجرای قانون در استانداری گذشته و دولت گذشته ضعف داشته است؟

در گذشته در رابطه با بحث ساخت و ساز غیرمجاز، به هر حال این اتفاق افتاده است. الان ما باید آن را با قانون تطبیق بدهیم و اعلام کنیم که خلاف اتفاق افتاده است. قانون هم تعریف دارد و مشخص است، می گوید مثلا بستر رودخانه 50 متر است و از رودخانه به طرف حریم مشخص است، آنجا دیگر مشخص است. یک نفر رفته ساخته و به هر دلیلی ساخته باشد، مثلا ویلا ساخته باشد. تخریب کرده ایم.

* یعنی پرونده زمین خواران تهران بسته شده؟

خیر بسته نشده است. مسیری را که ما شروع کردیم، شما اگر بروید ساخت و ساز های تهران بسیار کمتر شده است. در عاشورا امسال ساخت و ساز ها را در آبسرد و دماوند صورت گرفت که ما جلویش را گرفتیم و تخریب کردیم. از این فرصت عاشورا استفاده کرده بودند و می خواستند بسازند. مسئول منطقه و نیروی انتظامی آن منطقه و هم دادستانی و هم فرماندار آنجا برخورد کردند و وارد عمل شدند و جلوی آن را گرفتند. وقتی حضور فعال باشد، اتوماتیک تحرک خلافکار ها کمتر می شود و ما به دنبال این مطلب هستیم و تقریبا آن را به دست آوردیم. اما اینکه بگوییم 100 درصد نه، فاصله دارد.

* شنیده ایم شما فرمانداران خود را از حضور کمیسیون ماده 100 شهرداری منع کرده اید. چرا؟

من با کمیسیون اصل 100 مخالفم. نه این که با این مخالف باشم، این سبکی که در حال حاضر کمیسیون ماده 100 در کل کشور عمل می کند با درآمد برای شهرداری ها غلط است. من فرماندار ها را از این کار ممنوع کردم.

* می توانید بیشتر توضیح دهید که چرا مخالف هستید؟

شهرداری ها دنبال درآمد هستند. شهردار باید در بخش خودش درآمد ایجاد کند. ما به ایشان کمک می کنیم. دولت کمک می کند به اینها. اما برای در آمد اصلی خود شورای شهر و آقای شهردار باید بنشینند و ایجاد در آمد کنند. فرماندار ها هم در تمام کشور ها عضو کمیسیون ماده 100 بودند. من اولین کاری که در اینجا کردم عضویت تمامی فرماندار ها را در ماده 100 ممنوع کردم. موظفیم جلوگیری کنیم. شهردارها هم موظف هستند که ایجاد درآمد کنند برای کار های روزمره شان. جایگزین کردن آن سخت است. ما در معاونت عمرانی مان راه های جایگزین آن را بررسی می کنیم که چه کار کنند که درآمدهای شهرداری بالا برود و دیگر دنبال این درآمد نباشند. به فرض کسی در تهران زمین دارد با شهردار تفاهم می کند، طرح کاری می دهد، طرح تجاری می دهد، شهردار سهم خودش را می گیرد، او هم می سازد و برای شهرداری درآمد می شود. این اشکال ندارد در تمام تهران و بقیه کلانشهر ها هم این امر بوده است. ولی اگر نه طرف بسازد بعد جریمه اش کنند، این درست نیست.

* آیا به وزیر کشور هم پیشنهاد داده اید که این طرح به تمامی استانداری ها ابلاغ بشود؟

به هر حال وقتی ما این کار را انجام می دهیم به وزارت کشور منعکس می شود. ما داریم به عنوان پایلوت عمل می کنیم. هنوز ما به آن چیز دلخواه نرسیده ایم. همین کار را هم انجام بدهیم تا درآمد بیاید زمان بر است. درآمد بیاد طبیعتا تبدیل به یک الگوی کشوری می شود. مزیتی که ما داریم از مزیت بقیه استان ها بالاتر است. برای مثال استان سیستان و بلوچستان چنین مزیتی را ندارد. این مزیت ما ایجاب می کند که از چنین تصمیماتی برای ایجاد درآمد برای شهرداری استفاده کنیم.

* یک بحث دیگر هم درباره گرفتن مجوز برای برگزاری مراسم پیش آمد؟

انصافا ما در این شش ماه اجازه دادیم مراسم مختلفی برگزار شود.

* برگزاری مراسم چلچراغ که دچار مشکل شد. گفتند که درخواست را به فرمانداری دادیم اما بحث ادامه پیدا نکرد؟

فرماندار دخیل نبود. اتفاقا نیروی انتظامی هم دخیل نبود. متاسفانه ما در جلسه ای نیم ساعت قبل از اینکه این اتفاق بیفتد متوجه شدیم. بعد هم در وزارت کشورمنتقل کردیم که این کار درست نبود.خود آقایان هم این روش مسیر قانونی را طی نکرده بودند و باید از مرجع قانونی طی می شد. من فکر می کنم دیر اقدام کردن آنها و دیر مطلع شدن دستگاه ها باعث شد این اتفاق بیفتد. مثلا سالگرد ستار بهشتی برگزار شد و ما مشکلی نداشتیم.

* در چلچراغ مسئول کار چه کسی بوده و مشکل آن چه بوده است؟

درباره چلچراغ به نظر می رسد که مسیر را اشتباه طی کرده بودند اما ستار بهشتی مراسمش مشکلی نداشت. دانشجو ها مراسم می گذراند و مشکلی پیش نمی آید. ما داریم فضا را تلطیف و آرام تر می کنیم.

* موضوع مرحوم میناچی در حسینیه ارشاد چطور؟

این مراسم برگزار شد و مشکلی نداشت. من خودم با دفنش در آن جا مخالف بودم اما جایی نگفتم. حسینیه جای دفن مرده نیست. حسینیه جای علمی و فرهنگی است. آنجا مراسم برگزار کردند و مشکلی پیش نیامد.اگر از من هم نظر می خواستند من با دفن مخالف بودم.

* شهر تهران سه مشکل اساسی و کلیدی دارد که حل نشده است؛ ترافیک، مسکن و آلودگی هوا. هر کدام از اینها اگر حل نشود قطعا معضل بزرگ تری ایجاد می کند. مهم ترین راهکار شما برای حل این سه معضل چه چیزی بوده و سعی دارید چه طرحی را پیاده کنید؟

حل این مسائل نه به تنهایی از استانداری بر می آید، نه به تنهایی از شورای شهر برمی آید. بنابراین این بحثی است که جمع باید درباره آن عمل کند. این است که من کمیسیون خاصی در دولت مطرح کردم که برای همین کار است. که در آن کمیسیون خاص ما مسائل تهران را با اولویت در دستور کار قرار دهیم و تصمیم بگیریم. حتما بافت فرسوده یکی از آنهاست، ترافیک و آلودگی هوا یکی از آنهاست و حریم و ساخت و ساز و تراکم غیرمجاز یکی از آنهاست.

* تراکم را چگونه می خواهید ساماندهی کنید در حالی که شهرداری آن را فروخته است؟

من اشاره کردم که این کار، کاری جمعی است و من تنها نمی توانم کاری بکنم. اگر من حرفی بزنم شعار می شود و شما آن را تیتر می کنید. من دنبال تیتر نیستم. من دنبال این هستم که این کار به منطق مجهز شود. در آن کمیسیون خاص باید بنشینیم و تصمیم بگیریم که چگونه این معضل را به یک مسیر درست هدایت کنیم. مطمئنا این حرف درست است.

* نگاه شما به بحث تراکم فروشی منفی است در حالی که شهرداری به آن به عنوان یک منبع درآمد مالی نگاه می کند. مثلا شما پیرامون برجی که در خیابان ایران زمین متعلق به آقای زنجانی بود چرا از همان اول پیگیر نشدید. در آن منطقه که بافت ویلایی نشین وجود دارد؟ چنین برجی با چنین حجمی اجازه داده شد؟ مشکل کجاست؟ چرا شهرداری به این سمت حرکت می کند؟

هزینه تهران بسیار بالاست و شهرداری به هر حال به دنبال درآمد است. ولی به نظر من این روش برای مدیریت شهری درست نیست.

* شما این موضوعات را در ارتباط با بدنه شهری چگونه می بینید. در هشت سال گذشته استانداری با شهرداری یک سری اختلافاتی داشت که این امر یک سری لطمات جبران ناپذیری را به پیکره و بدنه مدیریت شهری وارد کرده است. اینها در بودجه اختلاف سلیقه داشتند و موارد دیگر. آیا این نگاه پابرجاست یا برطرف شده؟ نوع تعامل شما چگونه است؟

ما این نگاه را صددرصد عوض کردیم. ما دیوار بتنی بین استانداری و شهرداری را برداشتیم. ارتباط و تعامل خوبی بین ما و شهرداری و شورای شهر برقرار است. ما یک کمیته کاری بین خود و شهرداری مشخص کردیم. با توجه به دستور کاری که مشخص می کنم معاونت های مختلف استانداری به مسائل شهری ورود می کنند که آن قضیه به اصطلاح تخصصی بررسی شود و نتیجه را بین دو معاون و بعد از آن به من و آقای شهردار منعکس می کنند. ما آن فضای قبلی را شکستیم، آن فضا دیگر وجود ندارد. تقریبا در همین جلسات است که بعضی از بحث ها میان ما و شهرداری انجام می شود. مثلا فرض کنید بعضی بحث ها ممکن است در ذهن آقای شهردار باشد و من به آن توجه نکنم، با هم بحث می کنیم و به این نتیجه می رسیم که بشود یا نشود. به هر حال باید اینگونه باشد، بالاخره من و ایشان باید دلیل بیاوریم. اگر می خواهیم کار پیش برود، باید در هر طرف که منطق قوی تر بود آن را بپذیریم. به نظر می رسد که وضع به وجود آمده ادامه پیدا خواهد کرد تا به نتیجه برسیم. رسیدن به نتیجه موردنظر زمان بر است ولی پایه و فونداسیون آن خوب چیده شده است.

* پیام شما به زمین خواران یا کسانی که در حریم رودخانه ها ساخت و ساز می کنند، پیام قاطعی بوده که اگر در هر مرحله ای باشد تخریب می کنیم. پیام شما به این تراکم فروشی ها چه بوده است؟

تراکم نه، ببینید، در قالب شرح قانونی آمده است. این جا در شورای شهرسازی مشخص می کند چقدر. در دولت قبل آمدند دو طبقه اضافه کردند درتهران. یک تراکم وسیعی را در اختیار شهرداری تهران قرار دادند این برای شهرداری ایجاد درآمد کلان کرد. اینکه این تصمیم قانونی مربوط به شورای شهرسازی آن زمان است چگونه برخورد شود. ما قانونگرا هستیم. چه قانون خوب و چه بد تصویب شده باشد، می توانیم سامان دهی بکنیم و به شهردار کمک بکنیم چون شورای شهرسازی در آن زمان به هر دلیلی تصویب کرده و قانون و وظیفه بوده، طبیعتا ما نمی توانیم بگوییم که خلاف قانون است. آن غیرمجاز است و این مجاز بوده. ولی اینکه بیاییم دغدغه مسئولان کشور را مطرح کنیم که مثلا گفتند معماری اسلامی در تهران اصلا نماد ندارد، حرف درستی است. شما این همه ساخت و ساز، در کجای معماری ایرانی را دیدید؟ این را می توانیم با شهرداری مطرح کنیم.

* تاکید شما در بحث هویت بخشی به شهر تهران است. در موردی که مطرح می کنیم، مثلا در برج متعلق به آقای زنجانی در ایران زمین، ایشان یک مجوز قاعدتا قانونی داشته است. ولی وقتی که وزارت مسکن ورود کرد این مطلب چگونه پیگیری می شود؟

در آن زمان اگر مشکل نشست آن زمین پیش نمی آمد، معلوم نبود، شاید این برج ساخته و تمام می شد. آن وقت ما باید ورود کنیم به عنوان استانداری و فرمانداری و بعد وزارت مسکن ورود کند. بعد شورای شهرسازی و بعد جلوی آن گرفته شود. آن حادثه نبود.

* پس لطف قضیه به همان حادثه است.

من هم معتقد هستم. اگر اتفاق نمی افتاد شاید خیلی در قضیه به این شدت با آن برخورد نمی شد. اینکه درست است، در آن محل یک برجی به این شکل بالا رود طبیعتا کار غلطی است. به خاطر نشستی که زمین پیدا کرد، فرمانداری و استانداری و شورای شهرسازی حساس شدند و جلوی آن گرفته شد. مثلا همان باغ معنوی که در حال ساخت بود و داشتند درخت های ده بیست ساله را می بریدند. تا ما فهمیدیم بلافاصله از طریق شورای شهرسازی جلوی آن را گرفتیم.

* یکی از وظایف استانداری برگزاری انتخابات است. برنامه استانداری پیروی خبری که منتشر شده مبنی بر این که شما گفته بودید ما در حال رصد گروه های سیاسی هستیم برای انتخابات 94 چیست؟

تحرکتشان را؟

* بله. این رصد چیست؟

این وظیفه ذاتی استانداری است. ببینید استانداری، معاون سیاسی و بخش سیاسی فرمانداری باید بدانند که چه اتفاقی می افتد و چه می گذرد. وظیفه ذاتی آنهاست. نه اینکه دخالت کنیم. باید بدانیم که روند به چه صورتی است. وظیفه ذاتی ما امانتداری آرای مردم است. صددرصد انجام می دهیم. امانتداری آرای مردم همانطور که رهبری اشاره کردند، حق الناس است. این کار را ما می خواهیم درست انجام دهیم. مردم هستند که انتخاب می کنند چه کسی بیاید یا نیاید. ما باید امانتداری کنیم. بنده، معاونین بنده، فرماندار ها، بخشدار ها، هیات اجرایی که انتخاب می شوند باید به این تفکر اعتقاد داشته باشند که امانتدار آرای مردم باشیم. هرکس هم از صندوق دربیاید برای ما هیچ فرقی نمی کند.

* این اشاره شما به خاطر این است که موضوع کلید انتخاب زود روشن می شود؟ علت اینکه شما می گویید رصد می کنید به خاطر این موضوعات است؟

رصد می کنیم که ببینیم تحرکات آنها پیرامون بحث های انتخابات چه چیزی است؟ باید بدانیم.

* منتقدان دولت معتقد هستند که دولت برای انتخابات برنامه ریزی دارد؟

برنامه ریزی به معنای حضور معنا ندارد. الان در هر دو گروه کار می کنند و در روزنامه ها هم منعکس می کنند. تعارف هم ندارند. روزنامه این طرف که اصولگرا هست مشخص می کند که داریم چه کار می کنیم. جلسه می گذراند و بحث می کنند. از این طرف هم اصلاح طلب ها بحث می کنند. طبیعتا معاونت سیاسی فرمانداری و استانداری و وزارت کشور باید بدانند که مسیر ها چگونه اتفاق می افتند. وظیفه قانونی آن است. ما دخالت نمی کنیم.

* وقتی شما رصد می کنید گزارش های آن را به چه کسی منتقل می کنید؟

به وزارت کشور.

* در بحث آلودگی هوا شهردار تهران اذعان داشت که اگر مدیریت دست من باشد من مشکلات را حل می کنم؟

من به ایشان گفتم که بلامانع است به شرطی که از دولت پول نخواهید. از منابع خودتان این کار را انجام دهید. اگر پول بخواهند مدیریت باید با دولت باشد.

* چه برنامه ای برای حل این مشکل دارید؟

برنامه ای که من گفتم این بود که 100هزار خودرو که روزانه با 4 لیتر بنزین در خیابان ها می چرخند را بیرون بکشیم که 8600 تاکسی فرسوده پیکان در تهران داریم، 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید داریم، دویست هزار خودرو آژانس در تهران داریم که 30 درصد آنها فرسوده هستند. آنها نزدیک به 100هزار خودروی فرسوده بیرون بروند تنفسی به تهران تزریق می شود. این اولویت اول است و آقای وزیر محترم هم گفتند آماده هستند که کمک کنند و در حال طرح ریزی هستیم که چگونه انجام شود.

* آقای استاندار راجع به تنظیم بازار شب عید صحبت کنید، راجع به توزیع سبد کالا، نمایشگاه بهاره چقدر تاثیر گذاشته، اصلا کدام قسمت کار ما ایراد دارد که باید نمایشگاه تاسیس کنیم؟

مردم براساس سنت و فرهنگ وقتی شب عید می شود یک خانه تکانی می کنند، من بهترین خاطره ام از شب عید در بچگی ام این است که می رفتیم برای من شب عید کت وشلوار می خریدیم، این واقعا بهترین خاطره ام از زندگی است. خب فروشگاه زنجیره ای که همه جا نیست، ولی مراکز توزیع کالای بهاره، نمایشگاه بهاره یا هرچی اسمش بگذاریم، اینها در 30 نقطه تهران در قطب های مختلف مشخص شده اند و قیمت کالاها در اینجا نزدیک 30 درصد نسبت به جاهای دیگر ارزان تر است.

* خیلی ها اعتقاد ندارند که قیمت ها فرق می کند.

من خودم این هفته و هفته آینده می خواهم به چند تا از این مراکز سرزده سر بزنم.

* پس شما فکر می کنید که این طرح در کنترل قیمت ها موثر است؟

بله، در گزارشی که داشتیم مردم در صحبت هایشان می گفتند که قیمت این کالاها نسبت به مراکز دیگر ارزان تر است. ولی خب ممکن است. بین 5 درصد تا 30 درصد بوده باشد، مثلا قیمت مواد غذایی خیلی با مراکز دیگر اختلاف ندارد، ولی پوشاک و کالاهای دیگر دارد، به علاوه اینکه ما برای شب عید ذخیره سازی خیلی خوب انجام دادیم، هم برای گوشت سفید هم قرمز و هم برای سیب و پرتقال، یعنی ذخیره سازی انصافا خوب انجام شده و ما ذخیره سازی را کنترل و رصد کردیم و برای عرضه کالا برای شب عید برای مردم تهران انشاءا... مشکلی نخواهیم داشت.

* موضوع آخر سال بحث کرایه تاکسی هاست که آیا افزایشی خواهیم داشت؟

خیر.

* برای بعد از سال چطور؟

بعد از سال با توجه به هدفمندی یارانه در مرحله دوم، طبیعتا قیمت ها افزایش خواهند داشت.

* قبل از آغاز سال تغییر ایجاد می شود یا بعد از آغاز سال؟

این را دیگر آن طرف سال تصمیم می گیریم، چون فعلا که قبل از سال نو تغییری نخواهیم داشت.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir