بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 اسفند 1392      12:54

افزایش قیمت‌ خودرو در روزهای آخر سال

در شرایط فعلی که تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در کشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعه‌کنندگان به بازار است به‌طور طبیعی قیمت‌ها نباید افزایش یابد. سازمان‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با فروشندگانی که بی‌دلیل قیمت‌ها را در بازار افزایش داده‌اند برخورد کند.

قیمت این روزها به دلیل نزدیکی به ایام عید، رو به افزایش است. رشد بی رویه قیمت ارز از یک طرف و محدودیت عرضه تولیدکنندگان باعث شده قیمت ها تا یک میلیون و 300 هزار تومان بالا رود. همچنین این اواخر عرضه خودروهای یورو 4 با مدل 93 هم مزید بر علت شده و باعث این افزایش شدید قیمتی در بازار خودرو شده است. 

به نوشته تهران امروز، البته به اعتقاد برخی کارشناسان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال به دلیل ادامه یافتن رکود بازار خودرو قیمت ها در این حوزه به ثبات رسیده است اما برخی فروشندگان با سوءاستفاده از نزدیکی به سال جدید این محصولات را با قیمت هایی بالاتر از نرخ واقعی بازار عرضه می کنند.

به عنوان مثال اگرچه قیمت تندر 90 در کارخانه حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 37 میلیون تا 37 میلیون و 500 هزار تومان است اما برخی دفاتر فروش خودرو این محصول را با قیمت تا حدود 39 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می کنند. گرانفروشی این فروشندگان درحالی است که پیش از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو در اواخر سال 91، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مسئول رسمی قیمت گذاری خودرو و مقابله با گرانفروشی های این چنینی بود اما پس از آن و با ورود شورای رقابت نقش سازمان حمایت در این حوزه کمرنگ شد. در این زمینه یک فعال صنعت خودرو به ایسنا گفته است: «به دلیل اینکه عرضه خودروها نسبت به تقاضا در بازار آزاد زیاد است بنابراین دلیلی برای گرانی این محصولات وجود ندارد.» 

«مصطفی ممقانی» با بیان اینکه بسیاری از این فروشندگان در اواسط سال 91 سودهای کلانی از ناحیه تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها کسب کرده اند، معتقد است: «در آن زمان تقاضای خودرو در بازار صعودی و رو به بالا بود و دلالان و واسطه ها نیز به طور روزانه قمیت این محصولات را افزایش می دادند. با این حال در شرایط فعلی که تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در کشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعه کنندگان به بازار است به طور طبیعی قیمت ها نباید افزایش یابد. سازمان های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید با فروشندگانی که بی دلیل قیمت ها را در بازار افزایش داده اند برخورد کند. پیش از این سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به طور دوره ای آمار بازرسی های این سازمان از سطح دفاتر و نمایندگی های فروش خودرو در سطح کشور و میزان کشف تخلفات و جرایم را منتشر می کرد اما در یک سال اخیر ارائه آمارهای این چنینی نیز کمرنگ شده است.»

افزایش قیمت ها تا یک میلیون و 300 هزار تومان

قیمت هر دستگاه مگان مدل 92 با 500 هزار تومان افزایش به 89 میلیون تومان رسیده و مدل 93 این خودرو که با استاندارد یورو 4 عرضه می شود نیز با قیمت 93 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود. قیمت تندر 90 نیز در روزهای اخیر با افزایش روبه رو بوده است به طوری که قیمت هر دستگاه تندر 90 مدل E2 تولید شرکت پارس خودرو از 37 میلیون و 400 هزار تومان به 38 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. در مورد تندر 90 تولید ایران خودرو نیز باید به افزایش 700 هزار تومانی قیمت مدل E2 این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر 36 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه می شود.مدل E1 این خودرو نیز در بازار به قیمت 32 میلیون و 500 هزار تومان تا 32 میلیون و 800 هزار تومان معامله می شود که تغییر قیمت خاصی را طی روزهای اخیر نشان نمی دهد.قیمت پژو پارس سال با استاندارد یورو 2 نیز در بازار 34 میلیون و 300 هزار تومان و پژو پارس سال با استاندارد یورو 4 هم در بازار 35 میلیون و 300 هزار تومان عرضه می شود.در مورد پژو 206 صندوق دار مدل V8 نیز باید به افزایش قیمت یک میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر 38 میلیون تومان معامله می شود.پژو 206 تیپ 5 نیز با رشد قیمت یک میلیون و 300 هزار تومانی، این روزها در بازار 38 میلیون تومان معامله می شود.قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش 700 هزار تومانی به 37 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.در مورد سمند LX نیز می توان به قیمت 27 میلیون و 800 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره کنیم که نسبت به روزهای گذشته افزایش 300 هزار تومانی را نشان می دهد.رشد قیمت تیبا نیز در روزهای اخیر 300 هزار تومان بوده و این خودرو به قیمت 22 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه می شود.

ایران بیست و یکمین خودروساز جهان شد

آسیب پذیری شدید صنعت خودرو ایران در برابر تحریم ها بیش از پیش ماهیت وابسته این صنعت را نمایان کرده و انتقادهایی را نسبت به نهادینه شدن وابستگی این صنعت به تکنولوژی و نیروی کار خارجی با وجود بیش از نیم قرن سابقه به دنبال داشته است. بر اساس این گزارش از 626 هزار و 110 دستگاه خودرو تولیدی ایران در سال 2013 بالغ بر 538 هزار و 170 دستگاه از نوع خودروهای سواری و 87 هزار و 940 دستگاه خودرو تجاری بوده است. ایران در میان تولیدکنندگان خودروهای سواری و تجاری رتبه 20 جهان را در این سال به خود اختصاص داده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : قیمت - خودرو - میلیون و 300 هزار
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir