بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 11 اسفند 1392      14:27
عباس آخوندی خبر داد

12 سال کار کنید تا خانه بخرید

در سال گذشته یک خانواده برای خانه‌دار شدن به 12 سال درآمد نیاز داشت این درحالی است که این شاخص در سال 84 هشت سال بود

وزیر راه و شهرسازی از کاهش تعداد خانواده های دارای مسکن ملکی از 63 به 58 درصد طی هشت سال اخیر خبر داد و گفت: در سال گذشته یک خانواده برای خانه دار شدن به 12 سال درآمد نیاز داشت این درحالی است که این شاخص در سال 84 هشت سال بود.

عباس آخوندی در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران با بیان این که در وضعیت آشوب و آشفتگی در اقتصاد کلان به سر می بریم و این دولت پس از یک دوره آشفتگی امور را به دست گرفته است، اظهار کرد: با گذشت 100 سال از مشروطه همچنان گرفتار مفاهیم اولیه هستیم و با موضوع مالیات، باز توزیع ثروت و این که کارکرد مالیات در نظام اقتصادی چیست مشکل داریم.

وی با بیان این که نمی دانم با مفهوم عدالت، همبستگی اجتماعی، فقر و پدیده فقر شهری چه برخوردی خواهیم داشت؟ افزود: نداشتن تعریف مشخص برای این مفاهیم بر عملکرد همه حوزه های اقتصاد کشور سایه می اندازد و این در حالی است که باید برای سنجش عملکرد دولت در پایان کار آن تعاریف مشخصی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که آنچه می تواند مالیات را توجیه کند مساله بازتوزیع ثروت است، خاطر نشان کرد: مشکلی که داریم این است که در کشور ما دریافت مالیات نه تنها با رویکرد بازتوزیع ثروت صورت نمی گیرد بلکه درآمدهای مالیاتی امکان پوشش هزینه های مالی دولت را ندارد.

آخوندی به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران اشاره و اظهار کرد: از ابتدای اجرای این قانون هدف رفع فقر نبود و مناسبات اجتماعی و ارتباط دولت و جامعه مخدوش شد این درحالی است که این قانون می توانست در قالب دیگری اجرا شود و ما را به اهداف مورد نظر در زمینه تحقق عدالت، رفع فقر و افزایش رفاه شهروندان برساند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که یارانه چیزی جز مالیات منفی نیست، گفت: در واقع کسانی که زیر خط فقر هستند نباید مالیات پرداخت کنند و اگر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را در چارچوب مالیات تعریف می کردیم این داستان که چه کسی باید یارانه دریافت کند منتفی می شد.

وی با اشاره به این که به جای پرداخت 45 هزار تومان یارانه می توانستیم از مالیات منفی استفاده کنیم، گفت: با پرداخت نقدی مخالف نیستم و معتقدم به آن نیاز داریم اما برای پرداخت نقدی باید عنوان در نظر گرفته و مشخص شود یارانه مالیات منفی و کمک به نیازمندان است؟

آخوندی با بیان این که باید مشخص شود که هدف از اجرای برنامه ها چیست، افزود: افزایش رفاه شهروندان از طریق مالیات، توسعه زیربناها و توسعه رقابت در جامعه محقق می شود و اگر دولت موفق به کاهش هزینه های مبادله در جامعه نشود در پایان کار قیمت تمام شده محصول یا خدمت در جامعه افزایش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با چنین پشتوانه ذهنی به موضوع مسکن نگاه می کنم، خاطرنشان کرد: نیاز داریم در ایران پدیده فقر شهری را به رسمیت بشناسیم و برنامه جامع برای مبارزه و حل آن داشته باشیم.

وی با بیان این که از سال 84 تا 91 جمعیت زیر فقر از 16 درصد به 35 درصد افزایش یافته است، به افزایش تعداد خانوارها از سال 35 تا 90 اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد خانوارها از چهار میلیون به 21 میلیون افزایش یافته است و آمار نشان می دهد در سنوات آتی تعداد خانوارها باز هم افزایش می یابد و با توجه به افزایش سن ازدواج در سال های آتی با رشد تقاضای مسکن روبرو خواهیم شد. از سوی دیگر باید توجه کنیم که بعد خانوار در شهرها کاهش یافته است.

آخوندی با بیان این که تراکم خانوار در واحد مسکونی باید به زیر یک برسد، اظهار کرد: در این زمینه به سرمایه گذاری جدی در بخش مسکن نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در شهرها 860 هزار خانوار داریم که فقط در یک اتاق زندگی می کنند، گفت: در شهرها حدود 2.7 میلیون واحد مسکونی به نوسازی نیاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نرخ تحولات مالکیت در کشور گفت: در سال 84 تعداد خانواده های دارای مسکن ملکی 63 درصد بود که این شاخص در سال 91 کاهش یافت و به 58 درصد رسید.
آخوندی با بیان این که تنها فقط در دهک دهم روزانه مالکیت افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: این امر نشان از این دارد که طی هفت الی هشت سال گذشته طبقه متوسط جامعه حذف شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال 84 برای خانه دار شدن به هشت سال درآمد نیاز بوده این درحالی است که در سال گذشته یک خانواده برای خانه دار شدن باید 12 سال درآمد خود را کنار بگذارد.

وی خاطر نشان کرد: درحوزه تامین مالی فروش اقساطی یا تامین مالی خریدار تابعی از تامین مالی سرمایه گذاری شده این درحالی است که می توانیم این دو را تفکیک کنیم.

آخوندی با بیان این که باید تسهیلات بانکی برای ساخت را مستقل کنیم، گفت: نقش بازار سرمایه در بحث مسکن در حوزه ساخت است و عمده صندوق ها در دوره ساخت می توانند فعال شوند درصورتیکه این نقش زمانی موثر است که بتوانیم برای خرید واحد مسکونی قدرت ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بیش از پنج سال است که مساله صندوق زمین و ساختمان مطرح شده اما هنوز به جایی نرسیده به جز یکی - دو صندوق که شاید اخیرا مجوز خود را دریافت کرده اند.

وی گفت: در بازار فروش مسکن به نظام بانکی نیاز داریم که از متقاضیان خرید حمایت کند و شاید در این زمینه با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جایی برسیم.

آخوندی با بیان این که در تامین مسکن دو گروه هدف ما قرار دارند، افزود: یک گروه طبقه متوسط است که طی هشت سال گذشته به شدت دچار تلاطم شده و باید احیا شود و گروه دیگر خانوارهای بسیار کم درآمد هستند که در این زمینه باید روش های خرید خدمت را وارد مقوله دولت کنیم. در واقع اگر قرار است از گروه های کم درآمد برای تامین مسکن حمایت کنیم به معنای آن نیست که دولت باید به طور مستقیم وارد ساخت شود بلکه در این زمینه شهرداری ها، نهادهای مردم نهاد و بخش خصوصی می توانند وارد عمل شوند.

وزیر راه و شهرسازی به حوزه حمل و نقل اشاره و اضافه کرد: در بخش دریافت میزان ورودی بار 176 میلیون تن است که با توجه به موقعیت جغرافیایی جای رشد دارد.

وی به لزوم سرمایه گذاری به شیوه BOT و BLT در بنادر اشاره و اظهار کرد: در حوزه ریل بحث جدی تر است چرا که هدف برنامه جابجایی 30 درصد بار و 18 درصد مسافر از طریق حمل ونقل ریلی است و در نتیجه باید در این بخش در حوزه زیرساخت و ناوگان اقداماتی را انجام دهیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد با قیمت روز برای تحقق اهداف برنامه به 40 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی به برقی کردن پروژه های تهران - مشهد و تهران - تبریز، افزایش سرعت مسیر بندرعباس - سرخس به عنوان پروژه های مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره و اضافه کرد: طی مدت حضور در وزارت راه و شهرسازی سهم دسترسی به ریل را از 56 به 49 درصد کاهش دادیم تا با این کاهش قیمت امکان رقابت برای حمل ونقل ریلی و جاده ای فراهم شود.

وی افزود: در حوزه حمل ونقل جاده ای نیز وضعیت از نظر عمر ناوگان اصلا خوب نیست و متوسط سن ناوگان باری و مسافری به 29 سال می رسد این درحالی است که برای تحقق هدف برنامه چهارم به 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

آخوندی با بیان این که نوسازی ناوگان از طریق لیزینگ قابل انجام است، گفت: در سال جاری مجلس بند بسیار خوبی را در بودجه لحاظ کرده که در راستای بهینه کردن مصرف انرژی اعتباری به وزارت نفت اختصاص داده می شود که این امر می تواند منجر به نوسازی ناوگان شود.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir